Voedselverleidingen

Voeding heeft veel meer invloed op je lichaamsgewicht dan beweging. Wil je afvallen? Zorg dat je minder calorieën eet. Wil je spiermassa kweken? Zorg dat je voldoende eiwitten eet. Niks zwoegen en zweten gewoon anders eten.

Om te weten te komen wat en hoeveel je nu daadwerkelijk eet, raad ik de app MyFitnessPal aan. Het is een gratis applicatie dat het aantal calorieën, de hoeveelheid eiwitten, koolhydraten, vezels, suikers, vetten, vitaminen en mineralen telt in je voeding. Je kunt dus precies zien hoeveel je van wat binnen krijgt. Met de app kun je ook je eigen doelen stellen en je krijgt een seintje wanneer je jouw doelen hebt behaald. Heel handig en overzichtelijk wat mij betreft.

Het mooiste van MyFitnessPal vind ik de scanfunctie. Je kunt namelijk de barcode van de voedingsproducten scannen waardoor je niets hoeft over te typen. Je past simpelweg alleen de hoeveelheid aan en de app doet de rest. Ideaal.

Eerlijk gezegd wilde ik nooit aan dit soort taferelen beginnen. Ik dacht: als ik eenmaal ga bijhouden hoeveel en wat ik nou precies eet, krijg ik spontaan anorexia. Ik was oprecht bang dat ik mijzelf zou gaan uithongeren. Gelukkig is dat niet het geval en ik gebruik de app nu bijna vier weken.

Door de applicatie ben ik wel heel anders gaan eten. Ik zal een voorbeeld noemen; normaal gesproken marineer ik kip met een beetje olijfolie en de Jumbo Kruidenmix Braad, Grill & BBQ. Ik dacht altijd dat het voor een unieke smaak zorgde in plaats van een beetje strooien met peper en zout. Nu ik braaf de verpakking heb gescand en de hoeveelheid heb ingevoerd, weet ik wel beter. Ik heb direct de hele pot in de prullenbak gegooid. Zo erg schrok ik van de inhoud, want die mix bestaat dus voor 60% uit zout. 60%!! Zonder dat ik het doorhad. Je realiseert je pas hoe slecht het is als je fitnessmaatje rode cijfers laat zien met de melding dat je direct boven je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zit. En wat gebeurt er als je hier structureel boven zit? Je krijgt een hoge bloeddruk en de kans op hart-en vaatziekten, nierziekten, maagkanker en botontkalking nemen aanzienlijk toe. En dat alleen maar door steeds de kip een beetje “op smaak” te brengen. Ongelooflijk.

Dankzij MyFitnessPal ben ik mij veel meer bewust van wat ik eet en wat ik nodig heb. Hierdoor stel ik mijn maaltijden op een gezondere manier samen. Bovendien geeft het mij extra motivatie om voedselverleidingen te weerstaan. Hopelijk heb jij er ook iets aan.

Advertisements

2 thoughts on “Voedselverleidingen

  1. Erick says:

    Wel tof! Te horen aan de toon hiervan (i.t.t. je vorige blog) werkt dit inderdaad beter dan de sportschool (hoewel over het algemeen wordt beweerd dat er altijd een combinatie moet zijn tussen gezond eten en bewegen). Sowieso probeer ik al een hele tijd af te blijven van pakjes: dat van dat zout wist ik, en daarnaast zitten er ook vaak (heel) veel suiker en kunstmatige smaakversterkers in (hoewel ik met E-nummers niet zo’n probleem heb, maar echte kruiden zijn toch echter). Ik vind het leuk om zelf uit te vinden welke kruiden/specerijen lekker zijn. En dat kan je dan wel vaak van pakjes lezen. Of je koopt zelf kruidenmengsels (die van Johnny Boer zijn lekker en meestal zonder zout en suiker).
    Aan de andere kant zet ik ook vaak vraagtekens bij die kunstmatige grenzen zoals ADH omdat behoeften en risico’s van voedingsmiddelen per individu verschillen. Ik neem aan dat er goed onderzoek is gedaan door instanties als het voedingscentrum, maar het zijn altijd vage berekeningen zoals “de kans op risico’s gegeven de meest onveilige stof in een product moet kleiner zijn dan 1%, gegeven de 99% gezondste mensen van de bevolking, en om er zeker van te zijn dat het niet misgaat halen we daar nog 75% van af”. Kortom, ik neem dat altijd met een korrel zout (pun intended).
    Dat gezegd hebbende: het is altijd goed om je bezig te houden met je gezondheid. Ik denk dat anorexia vaker een gevolg is van een (onverwerkt) trauma, dus dat je je daar voorlopig niet druk om hoeft te maken 😛
    Succes, ik hoop dat ‘t werkt voor je!

    Liked by 1 person

  2. Marjolein Seedrak says:

    Hey Erick! Dat klopt zeker, alleen heb je in feite al genoeg aan je dagelijkse lichaamsbeweging. Je fietst naar het station, je loopt heen en weer, je doet het huishouden en ga zo maar door. Al ga ik nog wel braaf drie keer in de week sporten. Mijn doel is om mijn spiermassa met 10 kg te vergroten en daar moet je toch echt zelf even een tandje voor bij zetten haha. Door mijn voeding aan te passen is de vooruitgang nu wel (eindelijk) zichtbaar en heb ik de motivatie om door te gaan. Dus het gaat helemaal goed komen!

    Wat betreft de verborgen suikers en kunstmatige smaakstoffen heb je helemaal gelijk. Alles dat bewerkt is, dien je eigenlijk al te wantrouwen. Het is indrukwekkend hoe misleidend al die producten kunnen zijn. De ADH van het Voedingscentrum is vast niet perfect nee. Al geven zij in ieder geval een richtlijn en dat is wel zo prettig. Het beste is natuurlijk om naar je eigen lichaam te kijken en te luisteren om te zien hoe het op de voeding reageert.

    De specerijen van Jonnie Boer kende ik nog niet. Het ziet er heel goed uit! Ik zal ze eens gaan uitproberen. Dat scheelt een hele hoop andere kruiden potjes in de kast en je hebt meteen een heerlijke mix inderdaad. Bedankt voor de tip en je reactie!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s