Lieve Mam

Jij en ik zijn als water en vuur. Dat is altijd zo geweest. In mijn optiek komt dat vooral omdat wij elkaar een kraakheldere spiegel voorhouden. Een weerspiegeling van onze schaduwkant gevuld met jaloezie, verdriet, angst en pijn. Spijtig genoeg, kunnen wij allebei niet goed omgaan met deze negatieve emoties en al helemaal niet wanneer wij samen zijn. “Gezellig” een kopje thee drinken kan in enkele minuten omslaan in een woede uitbarsting van jouw kant en een zichtbaar geïrriteerde houding bij mij. Op een volwassen manier met elkaar communiceren zit er bij ons niet in. Zelfs niet als wij allebei een keer rustig zijn. Want tot op heden zie je het niet. Het schaduweffect; “Het is vaak moeilijk ons eigen negatieve gedrag te zien, omdat we het voortdurend op anderen projecteren. Wat je afwijst in anderen, moet je bij jezelf veranderen.” Al heel lang zit je gevangen in de mist van illusie. Ik weet enigszins waar het bij jou vandaan komt en daarvoor heb ik alle begrip. Ik verwijt je oprecht helemaal niets. Dit betekent echter niet dat ik alles maar van je moet slikken. De laatste keer dat wij elkaar zagen, ben je te ver gegaan. Zoals gezegd: mijn geduld is op. Zolang wij niet op een normale manier met elkaar kunnen omgaan, hoeft het voor mij niet meer. Je bent mijn moeder, mijn bloedeigen moeder. Dat is geen privilege, het is alleen extra pijnlijk. Ook al heb ik je nu de rug gekeerd, ik blijf hopen op een stukje bewustwording en begrip van jouw kant. Tik vooral eens op mijn schouder, zodra die dag is gekomen lieve mam.

One thought on “Lieve Mam

Leave a Reply

