Toeval Bestaat

Ken je van die mensen die zeggen: “Alles heeft een reden” of “Toeval bestaat niet?” Ik ben zo’n iemand. Van kinds af aan probeer ik overal de logica van in te zien. Mijn moeder vertelde ooit een anekdote die dat perfect weergeeft. Het was Sinterklaas en ik wilde niets liever dan een Barbie boot. Mijn ouders hadden die voor mij gekocht en even in de kelder verstopt. Helaas was er destijds bij ons ingebroken en onder andere de Barbie boot was meegenomen. Mijn ouders waren niet in de gelegenheid om snel weer een nieuwe te kopen dus vertelde mijn moeder wat er was gebeurd in de hoop dat ik het zou begrijpen. “Marjolein, ik moet je iets vertellen. Sinterklaas weet hoe graag je een Barbie boot wilt hebben. Hij heeft het voor je achtergelaten in de kelder alleen is er ingebroken en nu is de Barbie boot weg. Het spijt me heel erg. Ik beloof dat je van ons een nieuwe krijgt.” Ze keek mij afwachtend aan. Ik zei niets, ik werd niet boos en ik ging ook niet huilen. Na een poos zei ik: “Het geeft niet.” Waarop mijn moeder vroeg: “Vind je het echt niet erg?” “Nee, degene die het heeft meegenomen heeft vast ook een dochter die heel graag een Barbie boot wilt hebben. Nu kan zij ermee spelen daarom geeft het niet.” En dat is dus precies wat ik altijd doe. Ik probeer alles te begrijpen en van een positieve kant te bekijken. Vaak gaat dat goed alleen de laatste tijd gaat het helemaal mis. Continu word ik eraan herinnerd dat mijn logica bestaat uit aannames, gebaseerd op niets. Dat levert pijnlijke situaties op kan ik je vertellen. Nooit is het een probleem geweest en nu opeens… Hoe leer je zoiets af? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet meer zomaar aannames doe? In sommige gevallen kun je om uitleg vragen, maar eerlijk is eerlijk… Dan moet ik alsnog aannemen dat de gegeven uitleg de waarheid is. In andere gevallen moet ik mijn denkproces zien te stoppen. Waar veel mensen zeggen: “Goh, wat toevallig” ben ik al verzonken in de theorie van het levende universum en de werking van het collectieve brein. Dat moet ik gewoon echt niet meer doen. Vanaf nu ga ik ook op alles zeggen: “Dat is toevallig!” en dan is het klaar. Al neem ik nu ook weer aan dat toeval bestaat.

2 thoughts on “Toeval Bestaat

  1. Erick says:

    Wat grappig dat onder dit blogje een “related” linkje staat naar een eerder blogje van je: https://eigenzinnigelein.wordpress.com/2014/11/29/brief-van-god/
    Daar lijk je het tegenovergestelde te zeggen, hoewel ik vermoed dat het een uiting van frustratie is en je wel eigenlijk hetzelfde zegt.
    Ik denk zelf dat het een combinatie is van logica en toeval. Er zijn genoeg dingen die een bepaalde mate van logica volgen (ik denk echter niet dat karma bestaat of dat het de bedoeling was van het universum (of van God) dat jouw Barbieboot werd gestolen), maar sommige dingen zijn puur toeval/pech/geluk. Ik weet zelf niet altijd waar bepaalde gebeurtenissen onder vallen, maar het lukt me ook aardig om me daarbij neer te leggen. Het is gebeurd, en ik kan er nu toch niets meer aan doen.

    Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik al denkend verder schrijf. 😉 Zelf ben ik een rasoptimist, niet omdat ik alles van de positieve kant bekijk (er zijn nou eenmaal negatieve dingen) maar omdat ik het probeer te relativeren, omdat ik het snel kan vergeten of omdat ik het kan “wegstrepen” tegen alle positieve dingen die ik zie gebeuren. Deze houding heeft mij nog nooit groot ongeluk gebracht, maar toch bekruipt mij soms de gedachte dat ik zomaar een keer iets heel groots moet verwerken. En wat dan? Lukt mij het dan nog steeds? Ergens kan ik me goed voorstellen dat je zegt dat zo’n houding op een gegeven moment helemaal misgaat. Maar tegelijkertijd begrijp ik niet waarom je die houding (opeens?) helemaal opzij wilt zetten. Je zegt zelf dat het vaak goed is gegaan.
    En tja, logica is altijd gebaseerd op aannames. Aannames (ik houd van de term axioma’s) zijn per definitie nergens op gebaseerd, maar je hebt ze nodig als je wilt redeneren. Mij helpt het wel eens om tegen mezelf te zeggen dat het niet nodig is om alles kapot te redeneren. Ja, teleurstellingen zullen altijd blijven. Maar wat als je met een omweg toch hetzelfde – of iets beters – kunt bereiken?

    Liked by 1 person

    • Marjolein Seedrak says:

      Hoi Erick, dat is toevallig! Wat betreft de related link. Sommige van mijn blogs zijn inderdaad uitingen van frustraties. De combinatie tussen logica en toeval is waarschijnlijk de gulden middenweg ja. Alleen wat je zelf al zegt: wat valt onder wat? Waar jij denkt: ‘Het is gebeurd’ ben ik soms nog dagenlang zoet met nadenken en verbanden te leggen. Te gek voor woorden eigenlijk. Vandaar deze blog.

      Ik begrijp wat je zegt met betrekking tot ‘er zijn nou eenmaal negatieve dingen’ en ‘relativeren’. Toch wil ik altijd ook van negatieve gebeurtenissen het positieve inzien. Het leven is voor mij een leerproces en ik doe daarom mijn best om zoveel mogelijk te leren. In letterlijk elk opzicht dus ook van negatieve dingen. Persoonlijk denk ik dat ik hierin soms iets te serieus ben en het gezonder zou zijn als ik dat gevoel een beetje zou loslaten. Uiteraard is het niet mijn bedoeling om ‘mijn houding opeens helemaal opzij te zetten’. Al schrijvend denk ik graag in uitersten om bij het nalezen ergens in het midden uit te komen. Dat is precies wat er nu gebeurt, want zoals je zelf al opmerkt: het is een combinatie van logica en toeval.

      Zodra de zin “Dat is toevallig!” mijn denkproces niet kan stoppen zal ik tegen mijzelf zeggen: “Het is niet nodig om alles kapot te redeneren”. Bedankt voor de tip! Overigens ook bedankt voor je uitgebreide reactie en de term axioma 🙂 Zo heb ik weer wat geleerd!

      Like

Leave a Reply

