Doehba

Sinds 2012 al probeer ik iets in de doofpot te stoppen. Niet uit schaamte of spijt of iets dergelijks, maar omdat het voor mij een afgerond hoofdstuk is. Ik heb in de zeven jaar daarvoor gedaan wat ik wilde doen wat dat betreft en ik ben verder gegaan. Het is een fase waar ik uit ben gegroeid. Degene die mij in die periode al kenden lijken dit te beseffen, ik hoor ze er in ieder geval nooit meer over. Vreemd genoeg zijn het juist de mensen die ik daarna pas heb leren kennen die er steeds over beginnen. Zelf zeg ik er niets over en vermijd ik het onderwerp te allen tijde. Maar ja, je hoeft maar even te googelen en voilà: de doofpot gaat weer open. Waarschijnlijk maakt dat het juist extra smeuïg, want waarom heeft ze zoiets opmerkelijks niet over zichzelf verteld? Tegelijkertijd is de schok des te groter, want dit had ik echt niet van haar verwacht! Vervolgens word ik er met enige afgunst en hilariteit op gewezen. Alsof ik niet doorheb dat het zo makkelijk te vinden is op internet. Waarom zit je eigenlijk op mijn naam te googelen? Nee, dat doet er opeens niet toe want ik ben degene die iets heeft uit te leggen en niet zij. En ik kan praten en uitleggen wat ik wil maar ook dat doet er niet toe. Zij hebben allang een mening gevormd en die blijft staan, voor altijd. Dat vind ik jammer. Dus weet je wat? Ik zeg het gewoon, bij voorbaat en publiekelijk op mijn eigen blog voor alle mensen die ik nog ontmoeten zal.

Ik, Marjolein Seedrak, was een rapper. Ja, echt waar en niet zo maar één. Je zag mij freestylen op straat en optreden op Haagse podia. Mijn MC naam is in die zeven jaar een paar keer gewijzigd. Ik ging van Zeedraak naar Tricky naar Eigenwijs en hield het uiteindelijk op Doehba. Dat is een acroniem en staat voor Denk Optimistisch En Het Bevordert Alles. Een mooie boodschap volgens Gemeente Den Haag en zij sponsorde daarom graag mijn videoclip, studio opnames en zij hielp bij het uitbrengen van mijn nummers op cd. Daarnaast gaf ik rap workshops op middelbare scholen en ik deed zelfs auditie voor De Grote Prijs van Nederland. Best wel serieus een rapper zeg maar. Nu lag bij mij altijd de focus op het schrijven van teksten. Volgens de jury van De Grote Prijs waren die ook erg sterk, alleen mij flow en delivery waren nogal kut. Dat hebben zij uiteraard niet met exact deze woorden gezegd, maar daar kwam het wel op neer. Ik moest eraan gaan werken en dan hoopten ze dat ik het jaar daarop weer auditie zou gaan doen. Voor mij was het toen eigenlijk al klaar. Niet vanwege de feedback natuurlijk, maar vanwege mijn eigen doelen. Ik wilde optreden, een cd met mijn naam erop en een videoclip. Het is mij allemaal nog gelukt ook! Ik zag er verder geen toekomst in en wilde het hoofdstuk goed afsluiten. Voor mijn gevoel heb ik dat ook gedaan, voor mij is het sindsdien echt klaar.

Maar ja, je hebt van die nieuwsgierige aagjes hè… Speciaal voor hen heb ik zojuist een oud nummer online gezet. Het is het nummer waar ik het meest trots op ben en je kunt het beluisteren via onderstaande link. Veel plezier ermee!

 

2 thoughts on “Doehba

  1. Erick says:

    Klinkt lekker hoor! Had ik inderdaad niet achter je gezocht 🙂
    Ik denk echter dat dit iets is om trots op terug te kijken, ook al is het een afgerond hoofdstuk.
    (En ja, ik kom hier af en toe omdat ik ‘t echt leuk vind om te lezen, hope you don’t mind.)

    Liked by 1 person

    • Marjolein Seedrak says:

      Hey Buurman! Oké we zijn al een tijdje geen buren meer maar toch. Wat leuk om te horen! Dank je wel 🙂 Het orgel spelen had ik niet achter jou gezocht en helaas heb ik dat ook nooit gehoord. Gelukkig wel de prachtige piano stukken. Die mis ik enorm 🙂 Kijk gerust op mijn blog en laat nog eens wat van je horen.

      Like

Leave a Reply

