Tekenkunst

Geheel tevreden en met een diepe bewondering blader ik door mijn schetsboek. Het is waanzinnig om te zien hoeveel je kunt leren met slechts een beetje uitleg. In mijn vorige blog sprak ik nog van een wonder, inmiddels ben ik het als een kunst gaan beschouwen. De ‘You Can Draw in 30 Days’ zitten erop. Het boek is uit, ik heb alle lessen gevolgd en een schetsboek gevuld. Vanaf nu zul je mij niet meer horen zeggen: “Ik kan niet tekenen” of “Ik wil ook kunnen tekenen”, want ik heb mijzelf het tegendeel bewezen. Ik kan het gewoon!

De kracht van dit boek is herhaling. Iedere les leer je iets nieuws en dit doe je steeds aan de hand van de negen basisprincipes. Geloof me, na dertig dagen kun je die negen basisprincipes dromen. Ik zal heel eerlijk zijn en toegeven dat ik lang niet iedere les leuk vond. Vaak dacht ik: ja, nu weet ik het wel of ik heb hier echt geen zin in. En toch wist Mark Kistler mij iedere dag weer opnieuw uit te dagen. Zelfs in de aller laatste lessen lukte het hem nog om mijzelf te doen verbazen. In les 28 bijvoorbeeld, daarin schrijft hij: “Voor deze les wil ik dat je de ‘Angel of the Madonna of the Rocks‘ van Leonardo da Vinci opzoekt. Laat je erdoor inspireren en oefen het dan zelf. Succes!” Wacht? Wat? Een kunstwerk van Leonardo da Vinci tekenen? Ik? Meen je dat nu serieus? Pffff… Oké, daar gaat ie dan. Na flink gummen en veel geduld dacht ik plotseling: Ja, zo! Wauw! Gaaf, heel gaaf! En les 29 dan, daarin leer je een oog tekenen. Vervolgens schrijft Mark: “Pak nu een spiegel en kijk er heel aandachtig in, teken dan je eigen oog na.” Iedere keer als ik nu mijn schetsboek opensla bij die les staart dat oog mij tot in het diepste van mijn ziel aan. Ik word er haast bang van. Bizar toch? Eigenlijk niet, weet je waarom niet? Het is precies zoals bij het leren van een taal, het spelen van een muziekinstrument of het uitoefenen van een sport. Om het goed te kunnen, dien je het veel te oefenen. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Het is daarom geen wonder en ook niet bizar, het is kunst. Het spreekwoord is in dezen extra op zijn plaats: oefening baart kunst.

IMG_4301

One thought on “Tekenkunst

Leave a Reply

