Amsterdamse Chaos

Met het Centraal Station in de rug controleer ik de banden, die zijn goed opgepompt. Maar nog veel belangrijker zijn de remmen. Gelukkig hoef ik nauwelijks te knijpen dus ze doen het uitstekend. We kunnen gaan! Ik stap op en zie dat het stoplicht op groen staat. Vanaf de Martelaarsgracht duik ik daarom meteen de Spuistraat in. Met een bonzend hart en mijn zintuigen op scherp fiets ik verder. Het voelt opeens alsof ik in een actiefilm zit waarin ik de hoofdrol speel. Ze zitten mij op de hielen dus ik haal snel de één na de ander in. Shit! Hierdoor heb ik mooi de afslag gemist. Ik maak een scherpe bocht, fiets tegen de stroom in en schiet alsnog door de Torensteeg. De rechte straten zijn verdwenen, vanaf hier gaat het alleen nog scheef, schuin omhoog en stijl omlaag. Mijn dunne banden glibberen over de spekgladde kinderkoppen. Niet remmen, vooral niet remmen en pas op de zijstraten! Ik ga de ene na de andere brug over en merk dat de verkeersregels hier niet gelden. Tenminste, zolang je een fietser bent pikt iedereen alles. De weg loopt dood dus nu moet ik linksaf. En ja hoor ze hebben gelijk. Het zal niet uitmaken wanneer ik hier fiets, aan de overkant staat zoals gezegd altijd een gigantische rij. Het kan niet anders dat moet het Anne Frank Huis zijn. Op de Bloemgracht vliegen de duiven mij om de oren. Ik negeer ze en fiets stevig door althans dat wil ik, maar door de verbouwingen en omleidingen zit de vaart er niet meer in. Ik kijk snel links, rechts, links, rechts en steek dan de Marnixstraat over. In de verte zie ik al de Frederik Hendrik rotonde, ik ben er bijna. De tweede zijstraat sla ik af en dan kan ik eindelijk weer opgelucht ademhalen. Zonder kleerscheuren heb ik de charmante blokhut oftewel mijn nieuwe bestemming gehaald. Met een eigen fiets in de stad is deze rit vanaf nu dagelijkse kost. Gewapend met een opvallend rode jas zal ik daarom morgen mij opnieuw een weg banen te midden van de Amsterdamse chaos.

Leave a Reply

