Duolingo

Mijn telefoon heeft sinds kort een vrolijke, groene vogel tussen alle app-icoons staan. Zijn naam is Duolingo en elke dag kijk ik even hoe het met onze relatie gaat. Tenminste, ik ben hem weleens vergeten maar gelukkig begint hij dan te fladderen om aandacht. Eerlijk gezegd verzorgt Duolingo eerder mij dan ik hem. Het is een zeer bijzondere vogel, want hij is mijn coach in de Franse taal. Ja, dat lees je goed. Ik heb een groene vogel die mij Frans leert en hij is er nog goed in ook.

Iedere keer dat ik Duolingo over zijn buik aai, laat hij mij verschillende oefeningen zien. Als ik de oefening perfect voltooi dan kleurt deze goud en kan ik nieuwe oefeningen maken. Ik ga net zo lang door totdat ik mijn dagelijkse doel heb gehaald. Je kunt je doel zo hoog instellen als je wilt. Uiteraard laat ik mijzelf niet kennen dus bij mij staat het dagelijkse doel ingesteld op: “Krankzinnig”, oftewel de max van vijf oefeningen per dag. Wanneer ik het doel gehaald heb, krijg ik mijn vooruitgang en puntentelling te zien.

Op dit moment ben ik bij level 7 en beheers ik de Franse taal voor 16%. Bovendien heb ik tien punten verdiend. Eigenlijk zijn het geen punten, maar de zogenaamde lingots (goudstaven). Goudstaven die eruit zien als rode diamanten. Heel logisch ja… Zolang je maar snapt dat die dingen veel waard zijn. Ik had er ook veel meer dan tien maar ik heb de rest al gebruikt. Je kunt er namelijk speciale zaken van kopen. Zo krijg je er bijvoorbeeld een bonuslevel bij, kun je Duolingo aankleden en jouw lingots verdubbelen! Kortom, je wordt continue beloond voor je goede gedrag en dat werkt behoorlijk verslavend. Zodra ik de Franse taal volledig beheers kies ik gewoon weer een nieuwe, want die slimme vogel van mij spreekt bijvoorbeeld ook Turks, Zweeds, Deens en Iers.

Tot slot, is er ook de mogelijkheid om te zien hoe je vrienden ervoor staan en welke taal zij aan het leren zijn. Dus heb jij ook zo’n Duolingo vogel? Voeg mij dan toe en laten wij elkaar extra motiveren om onze groene coaches nog trotser te maken.

Leave a Reply

