Gelijkenissen

Ze ziet er vriendelijk uit. Sterk ook, alsof ze veel heeft moeten doorstaan. Ze geeft mij een hand en stelt zich voor. Het is een naam die ik totaal niet bij haar vind passen. Ze is eind dertig gok ik en de eigenaresse van een schoonheidssalon. Ik krijg een korte rondleiding door het gebouw. Hier bevindt zich van alles: een sportschool, een diëtiste, een pedicure, een jurist en helemaal boven in de hoek is haar salon. Op de deur staat wat ze allemaal kan doen en tegen welke prijs. De deur gaat dicht en ik mag plaatsnemen in de grote, witte lounge stoel. “Ik zal even een muziekje opzetten.” Al snel hoor ik een rustig jazz nummer, prima muziek om je bij te ontspannen. “Heb je al eerder een schoonheidsbehandeling ondergaan?” Ik glimlach vriendelijk en knik ja. Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Bij mijzelf denk ik: doe maar gewoon je ding. Het voelt een beetje ongemakkelijk, net als bij de kapper. Sommige mensen delen hun lief en leed met de kapper. Maar ik zit er altijd stilletjes bij. En bij de tandarts dan, een keer heeft de tandarts tegen mij gezegd: “Waren ze allemaal maar zo rustig als jij.” Alsof je een heel gesprek met de tandarts aangaat terwijl hij je tandsteen aan het verwijderen is. En ik kan mij ook niet voorstellen dat andere mensen erom zullen gillen. Raar. Ze loopt rondom de stoel en bekijkt mij eens goed. Ik zie in haar ogen dat ze potentie ziet. Potentie voor toekomstige behandelingen. Zelf vind ik het wel prima zo. Terwijl ze rustig aan de slag gaat, vraagt ze of ik uit Baarn kom. “Ja! Of eigenlijk niet. Ik woon hier nu wel een tijdje, maar oorspronkelijk kom ik uit Den Haag.” Toevallig, zij ook. Mijn nieuwsgierigheid is direct gewekt. Samen halen wij herinneringen op aan de stad achter de duinen. “Wat heeft jou naar Baarn gebracht?” vraag ik uiteindelijk. “De liefde!” “Oh wat mooi,” zucht ik. “Nou, eigenlijk niet, want ik lig in een scheiding.” “Dat meen je niet… Wat vervelend voor je.” Ik weet niet zo goed wat ik er verder over kan zeggen. Zeker gezien het nog zo vers is, durf ik er weinig over te vragen. Maar juist nu heeft ze de behoefte om erover te praten. Uit zichzelf vertelt ze in vogelvlucht hoe alles gegaan is. Ik krijg er kippenvel van. Een scheiding is per definite niet leuk en haar situatie maakt het er niet beter op. Ik geef toe dat ik niet weet hoe het is om getrouwd te zijn en dat ik ook niet weet hoe het is om te scheiden. “Al kan ik mij wel voorstellen dat het een nare situatie is.” Wij praten verder en het blijkt dat onze ouders net zo lang samen waren op het moment dat ze uit elkaar gingen. Zij en ik waren ook even oud toen het gebeurde en het heeft dezelfde impact op ons gehad. Hoe langer wij aan het praten zijn, hoe meer wij met elkaar gemeen blijken te hebben. Wij hebben dezelfde dromen, wensen en verlangens. Als wij nog langer door praten, worden wij misschien wel beste vriendinnen. Opeens is de behandeling voorbij. Langzaam verandert de gevoelige toon in een zakelijke houding. Ze praat over toekomstige kortingsacties en wat zij nog meer voor mij kan betekenen. Ik knik en glimlach weer vriendelijk. De afstand wordt groter. Ik trek mijn jas aan en terwijl ik de deur uitloop, wens ik haar sterkte. “Alles gebeurt met een reden en al denk je misschien nu van niet, het komt wel weer goed, echt.” Gelukkig geloven wij het allebei. Wij zwaaien naar elkaar en dan ben ik weg. Terwijl ik de hoek omloop, denk ik na over ons gesprek. Ik vind het bijzonder hoeveel je op iemand kunt lijken terwijl je zo op het eerste gezicht denkt van niet. Ik observeer de mensen op straat, wat zou ik met hen gemeen hebben? Ik voel de behoefte om spontaan met iemand een gesprek aan te knopen. Hebben wij dezelfde vreugde gevoeld of hetzelfde verdriet? Kennen wij dezelfde grapjes of hebben wij misschien dezelfde gewoontes? Ik weet het niet. Hoe dan ook is er iets, er is altijd wel iets dat ons verbindt. Ik vind het een mooie gedachte om vast te houden, zeker wanneer ik weer eens andere mensen observeer. Dus mocht ik als een kind naar je zitten staren, dan weet je nu waarom: ik zit boordevol vragen.

Leave a Reply

