Meetup

Het is verdomd lastig of in ieder geval lastiger dan ik had gedacht om nieuwe vrienden te maken in mijn huidige omgeving. Zeven maanden geleden ben ik zo’n grofweg 90 km verderop gaan wonen en ik ging er stiekem vanuit dat ik binnen een mum van tijd nieuwe vrienden zou hebben. Ik hoopte een klik te hebben met mijn nieuwe collega’s en dat zij in de buurt zouden wonen. Dat is over het algemeen ook het geval en wij spreken wel eens na werktijd met elkaar af. Ideaal is echter niet, want je ziet elkaar al ruim veertig uur per week en dan is het ook fijn om eens andere gezichten te zien.

Al snel ontving ik een uitnodiging van de gemeente. Iedereen die in het afgelopen jaar naar Baarn was verhuisd, mocht naar de welkomstbijeenkomst waarbij de burgemeester en de nodige wethouders zich voorstelden. Bovendien kreeg je een rondleiding door het gemeentehuis en kon je kennismaken met de vele aspecten die Baarn te bieden heeft. Ik dacht dat het de perfecte gelegenheid zou zijn om nieuwe mensen te ontmoeten. Mensen die net als ik nieuw zijn binnen de gemeente en opzoek naar vrienden. De bijeenkomst was goed in elkaar gezet en druk bezocht, al met al een leuke avond. Helaas heb ik er geen nieuwe vrienden aan overgehouden. Op één gezin met jonge kinderen na waren het alleen maar gepensioneerden die de gemeente Baarn rijker is. Aardige mensen dat wel, alleen niet wat ik zoek.

Ik gaf niet op en sloot mij aan bij de Baarnse Atletiek Vereniging. Sinds de maand maart ben ik iedere zaterdagochtend met een groep leden aan het hardlopen. Onwijs gezellige mensen! Alleen ben ik ook hier weer de jongste en spreken wij buiten de vereniging om niet met elkaar af. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik nu mensen gedag kan zeggen als ik door de buurt loop en dat ik word herkend. Dat is best prettig.

Uiteindelijk, en met een beetje tegenzin, ben ik overgestapt op Tinder. Met deze datingsapplicatie kun je op je telefoon zoeken op zowel afstand als leeftijd. De database is aanzienlijk groot en binnen de kortste keren had ik matches. Mensen met wie ik wel zou willen afspreken en bij wie dat gevoel wederzijds is. Perfect! Ik raakte met meerdere jongens aan de praat en sprak regelmatig af. Alleen bleek al vrij snel de beweegredenen van mijn matches niet overeen te komen met die van mij. Het was iedere keer hetzelfde liedje en ik kreeg er schoon genoeg van.

En net wanneer ik wilde opgeven, opperde een vriendin van mij een nieuw idee. Ze zei: “Waarom probeer je niet Meetup?” Omdat ik daar nog nooit van gehoord had… Ze legde uit dat het een website is waarop je mensen in de buurt kunt ontmoeten met dezelfde interesses. Vooral met een vriendschappelijke in plaats van een relatie-achtige insteek. “Waarom heb je mij dat niet eerder verteld!?” “Ja, sorry, ik had er niet eerder over nagedacht, maar probeer het! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.”

Nou, ik vind het fantastisch! Je gaat dus naar meetup.com en daar maak je een super basic profiel aan. Naam en woonplaats zijn al voldoende. Vervolgens kun je zoeken naar groepen bij jou in de buurt. Iedere groep staat voor een bepaalde interesse. Je geeft dus eigenlijk aan wat je interesses zijn en tegelijkertijd wordt dat gekoppeld aan een groep. In die groep zitten mensen met allen dezelfde interesse, één van hen is de beheerder en die zet evenementen op de kalender. Iedereen binnen die groep kan zich daar dan voor aanmelden. En zo spreek je opeens af met een hele groep onbekende mensen om samen een activiteit te ondernemen waar je allemaal plezier aan beleeft. Op dit moment ben ik gekoppeld aan een cultuurgroep in Utrecht, een Engelse boekenclub in Amersfoort, een klassieke muziek groep in Amsterdam en een bordspelletjesgroep in Utrecht. En ik ben ook al naar een Meetup geweest!

In de bordspelletjes groep had iemand zijn eigen woonkamer ter beschikking gesteld om een spelletjesavond te organiseren. Tien mensen waren van de partij en iedereen bracht een spel en iets te eten en drinken mee. Het tijdstip was half acht en ik had bedacht dat het vanaf half acht was. Om iets over acht uur bel ik daarom aan bij het adres dat ik via een privébericht toegestuurd kreeg.  Een meisje doet de deur open en blijft mij afwachtend aankijken. “Hoi!” zeg ik enthousiast “Ben jij Louise?” vraag ik vervolgens. “Ja, dat ben ik.” Nog steeds kijkt ze mij afwachtend aan. “Ik ben Marjolein en ik kom voor de spelletjesavond,” zeg ik dit keer iets minder zelfverzekerd. “Ohja, natuurlijk,” ze schudt mij de hand en ik stap de hal binnen. “Ja, sorry, wij zijn al begonnen, maar wees welkom. Schuif gewoon maar ergens aan.” In de woonkamer zie ik twee groepen al druk bezig met strategische spellen. Aan de eetkamertafel worden met kartonnen stukjes kastelen gebouwd en rondom de kleine bijzettafel wordt door middel van kaarten een mega boerderij onderhouden. Ik stel mij aan iedereen voor en doe mijn best om alle namen te onthouden. Ik schuif aan bij de kastelen bouwers en ik voel mij iets wat ongemakkelijk. “Je kunt niet meedoen, want dit spel is voor vier personen.” “Dat geeft niet,” glimlach ik. “Ik ken het spel niet dus nu kan ik het leren door ernaar te kijken.” Iedereen gaat helemaal op in het spel en zegt weinig. Ook de zakken chips en andere snacks worden nauwelijks aangeraakt. Omdat ik toch niet kan meespelen, besluit ik maar het gesprek met iedereen aan te gaan. Want wie is iedereen? Waar komen ze vandaan? Is het voor hen net zo nieuw als voor mij? Door veel vragen te stellen, merk ik dat ik op de een of andere manier met iedereen wel een link heb. De sfeer wordt relaxter en er wordt gelachen. Het duurt echter uren voordat ik kan meespelen. De kastelen zijn eindelijk af en de winnaar is bekend. Op naar het volgende spel! Gaby is nog druk met boerderij bezig, maar wij mogen best haar spel spelen. Ze heeft Dixit meegenomen. Ook dit spel ken ik niet, maar het is gelukkig super makkelijk en snel te spelen. Ik vind het een onwijs tof spel! Het is heel mooi gemaakt, simpel en toch waanzinnig leuk. Vooral om het te spelen met mensen die je niet zo goed kent. Het komt er namelijk op neer dat je met behulp van kaarten moet raden wat de ander denkt. Het is een nek- aan nekrace van konijntjes die door een sprookjesbos huppelen. Wanneer het spel is afgelopen, beginnen wij direct opnieuw. We kunnen er geen genoeg van krijgen. Plots valt mijn oog op de klok, de tijd is voorbij gevlogen. Ik kan nog net de laatste bus halen, maar dan moet ik wel echt nu gaan! “Sorry jongens, het was mij een waar genoegen. Tot de volgende keer!” Volgende week zie ik ze in een café om daar verder te spelen en als ik nu op de kalender kijk, zie ik dat daar 23 mensen bij aanwezig zullen zijn. Hoe cool is dat!?

Daarnaast ben ik ook naar The Book of the Month geweest in Amersfoort. Alles is geheel vrijblijvend dus je mag zelf weten of je het boek van de maand leest of niet. Afgelopen maand lazen wij The Circle van Dave Eggers. Een makkelijk en interessant boek om snel uit te lezen. Voor de bijeenkomst was een klein theehuis afgehuurd in het centrum van Amersfoort. Na sluitingstijd konden wij daar plaatsnemen aan de grote tafel en onder het genot van een kopje thee discussiëren over het boek. Deze groep brengt vooral expats samen dus alles gebeurd in het Engels. Ook hier zaten wij met z’n tienen aan tafel en alle karakters die je kunt bedenken zaten ertussen. Zo kwam er een heerlijke discussie op gang. De organisator zorgde ervoor dat iedereen de kans kreeg om zijn zegje te doen. En ook al heb je zelf weinig te zeggen, dan nog is het bijzonder amusant om anderen met elkaar te zien kibbelen over een bepaalde scène in het boek. Bovendien geeft het je ook nieuwe inzichten en leer leuke nieuwe mensen kennen. Ook hen zie ik snel weer terug.

Wat ik nog niet heb verteld over Meetup is het feit dat je zelf ook een groep kunt oprichten. Stel je hobby is bessen plukken en je zoekt mensen die het leuk vinden om samen met jou erop uit te trekken om bessen te plukken, maar de groep bestaat nog niet dan richt je die zelf op! Echt alles is mogelijk en zoals ik al zei: ik vind het fantastisch! Dus meld je aan, kies wat leuks en let’s Meetup!

Leave a Reply

