RunKeeper

Als je zoekt naar een applicatie die je kunt gebruiken tijdens het sporten, ben je op zoek naar een naald in een hooiberg. Uiteraard ga je niet eerst alles downloaden om te zien wat het beste werkt. Je gaat om advies vragen. Ik zocht een app voor het hardlopen waarbij je kunt terugkijken hoe het is gegaan en die geen gebruik maakt van het internet tijdens het lopen. Een collega raadde mij aan om RunKeeper te installeren. “Het is gebruiksvriendelijk, gratis en laat door middel van de GPS functie precies zien hoe je hebt gelopen. Ik gebruik het zelf ook en ben er heel tevreden over.” Zo gezegd, zo gedaan. Inmiddels maak ik nu ruim een maand gebruik van de app en ben laaiend enthousiast.

Je kunt de instellingen helemaal naar eigen hand zetten. Wat wil je horen en wanneer? Zelf loop ik vooral op kilometers. Ik vind het daarom fijn om te horen hoeveel meters ik er iedere vijf minuten op heb zitten. Na afloop sla je de activiteit op en krijg je een samenvatting van de workout te horen. De RunKeeper-dame vermeldt de afstand, tijd en gemiddeld tempo.

Daarna krijg je altijd, maar dan ook altijd een nieuw record te zien. Zelfs al ging het een stuk slechter dan de keer daarvoor. Want ook al liep je beduidend langzamer, je hebt daardoor wel meer calorieën verbruikt. Om maar een voorbeeld te noemen. Naar mijn mening is het een behoorlijk Amerikaanse manier om je op die manier toch te motiveren. Ik neem het maar voor lief, want eerlijk is eerlijk, elke vorm van inspanning is beter dan op de bank hangen en dus altijd een compliment waard.

Wil je liever een compliment van iemand die je persoonlijk kent of wil je de eigen prestaties vergelijken met die van anderen? Daarvoor heb je de optie om vrienden toe te voegen. Door elke activiteit op te slaan, geef je jezelf en je toegevoegde vrienden de mogelijkheid om de workouts volledig in te zien. Waar heb je gelopen? Hoe ver? Hoe lang deed je erover? Hoe zag je tempo eruit gedurende de training? Wat was het hoogteverschil van de route? En hoeveel calorieën heb je daarmee verbruikt? Net zoals op deze blog, kun je dan de activiteit als ‘vind ik leuk’ markeren of een reactie plaatsen.

Bovendien kun je gebruik maken van de website runkeeper.com. Daarop kun je direct een totaaloverzicht zien van al je inspanningen. En nog mooier zelfs, je kunt handmatig een activiteit toevoegen. Zo had ik een keer dat mijn telefoon vastliep tijdens het rennen en dus niet meer registreerde wat ik deed. Gelukkig liep ik toen samen met iemand die de app ook had aanstaan. Daarvan kon ik de gegevens overnemen en invoeren in mijn eigen overzicht. Wel zo eerlijk natuurlijk. Dit geeft al enigszins aan hoe fanatiek ik ben geworden door deze app.

Sterker nog, ik gebruik hem nu ook als ik ga wandelen of fietsen. Het heet dan wel RunKeeper, maar je kunt er nog veel meer mee doen. Zo kun je er ook mee roeien en schaatsen om nog maar wat voorbeelden te noemen.

Wat daarnaast een raadzame functie is, is dat je een hartslagmeter via bluetooth kunt koppelen aan de app. Zo hou je dus ook je hartslag bij tijdens het sporten en kun je het verloop hiervan terugzien.

Tevens neem ik genoegen met het omgevingsgeluid en mijn eigen ademhaling. Wie liever muziek luistert tijdens het sporten, kan dat ondanks de app gewoon blijven doen.

Kortom, zelf vind ik dit alles super tof en behoorlijk uitgebreid. Voor degene die echter meer willen, is er tegen een kleine vergoeding de elite versie.

In andere woorden: download de app, kom van de bank af, ga wat doen en voeg mij toe. Dan kunnen wij elkaar motiveren en blijven we gezond bezig. Ik wacht op je!

Leave a Reply

