Wiskundige Liefde

“Hoe is het in de liefde?” Het is de vraag die ik het liefst vermijdt. Naarmate ik ouder word, wordt de sociale druk steeds groter als het gaat om het hebben van een relatie. In de Arabische wereld is het niet gepast om als jonge vrouw op jezelf te wonen en vrijgezel te zijn. Gelukkig gaat mijn vader hier zo goed mogelijk mee om. Wat betreft mijn moeder, ze wil niets liever dan een kleinkind. Als ik dan kijk naar mijn vriendenkring is vrijwel iedereen al moeder of vader. Degene die het nog niet zijn, wonen wel samen of hebben in ieder geval een relatie. Het maakt mij een buitenbeentje. Alle ogen zijn op mij gericht. Eerlijk gezegd vind ik het heerlijk om vrijgezel te zijn. Begrijp mij niet verkeerd ik wil dolgraag kinderen, vier zelfs, alleen nu nog even niet. Ik wil nog even het meisje Marjolein zijn. Volgens wiskundige Hannah Fry mag ik dat ook, nog heel even. In Ted Talk presenteert zij een interessante formule om de ware te vinden. En uiteraard heb ik de rekensom voor mijn liefdesleven gemaakt. Het werkt als volgt:
– De selectieperiode is vanaf het begin dat je gaat daten tot het moment dat je wilt trouwen.
– De eerste 37% op de tijdlijn valt direct af. Hoe gezellig het ook is, je mag daar niet mee trouwen.
– De eerste persoon die je daarna leert kennen die uitblinkt ten opzichte van al het voorgaande is de winnaar.
20150322_220453

In mijn geval valt iedereen tot vlak voor mijn 27ste verjaardag per definitie al af. Dat wil zeggen dat ik nog exact een jaar de tijd heb om rond te kijken en te bedenken wat ik echt belangrijk vind. Als ik eerlijk ben, is dat voor mij een behoorlijke opluchting. Ik heb nog even, nog heel even. Tegelijkertijd doet het mij ook verdriet omdat in die 37% een heel speciaal iemand zit waar ik graag oud mee wil worden. Of ik mij echt ga vastpinnen op deze formule weet ik dus zo net nog niet… De lat ligt in ieder geval hoog. Voor degene die dolgraag met mij wil trouwen en nog niet bij de eerste 37% zit, zorg dat je mij nog een jaar ontwijkt. Ik zie je daarna!

Leave a Reply

