Gekke Gerrit

Gekke Gerrit, je wilt te graag. Gekke Gerrit, het is beter dat je chilt vandaag.” Ik hoor de woorden van Opgezwolle regelmatig in mijn hoofd, want ik maak mij er steeds vaker schuldig aan. Ik snap precies wat ze bedoelen alleen begrijp ik het niet. Hoe kan het dat je jezelf alleen maar in de weg zit als je iets tè graag wilt? Het enthousiasme en het doorzettingsvermogen dat daaruit voortkomen, zouden toch een positieve invloed moeten hebben? Dagenlang ben je bezig met voorbereiden op een examen en dan krijg je op de dag zelf een black-out. Wekenlang ben je aan het solliciteren om keer op keer keihard afgewezen te worden. Maandenlang ben je bezig met het plannen van een onvergetelijke reis en dan loopt alles in de soep. Jarenlang haal je al je versiertrucs uit de kast om alleen maar de verkeerde mensen aan te trekken. Ik snap het wel, je wilt het niet graag, je wilt het tè graag. Daar komt een zekere spanning oftewel stress bij kijken. En wij weten allemaal dat stress een negatieve invloed op ons heeft. Toch begrijp ik het niet. Waar ligt de grens tussen iets graag willen en iets tè graag willen? Hoe voorkom je dat je die grens overschrijdt? En als je de grens al hebt overschreden, hoe kom je weer terug? Het antwoord ligt natuurlijk voor de hand: door te ontspannen. Iedereen doet dat op zijn eigen manier, maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk is. Juist in het heetst van de strijd, is dat wel het laatste waar je aan denkt. Krampachtig hou ik vast aan het ‘moeten’ dat verscholen zit achter iets tè graag willen. En dat terwijl ik altijd zo bijdehand kan zeggen: “Ik moet niks.” Waar maak ik mij ook eigenlijk druk over? Zoals Denker des Vaderlands, René Gude, zei: “Het is een ongelooflijke hoop gedoe. Het is misschien eigenlijk niet eens zo’n gekke tip, om terwijl je bezig bent van het leven iets te maken om niet helemaal te vergeten dat het leven ook bewerkelijk is en een gedoetje.”

Leave a Reply

