Auditie

We nemen plaats op een hoge, houten bank buiten op het terras. Met een kussen in de rug en een terrasverwarmer in onze nek is het goed te doen, zo aan het einde van het jaar. De warme chocolademelk met slagroom op schoot maakt het af. We springen van de hak op de tak, want we hebben flink bij te kletsen. Het is maanden geleden dat ik haar voor het laatst zag. Ze weet nog exact wat wij toen bespraken, elk onderwerp komt aan bod. Heel tactisch leidt ik haar tijdens het gesprek af, want over dat ene onderwerp heb ik het liever niet. Als een razende vertel ik enthousiast over de nieuwste ontwikkelingen in mijn leven en al het spannends dat eraan zit te komen. Ze is verrast, blij voor me en een tikkeltje jaloers. “Maar nu moeten we het over jou hebben, want mijn chocolademelk is inmiddels koud en ik heb het koekje ernaast nog niet eens op!” Opgelucht luister ik naar haar perikelen, want het verboden onderwerp hebben we op deze manier mooi overgeslagen. Ze heeft het ontzettend druk met school, komt net terug uit Parijs en weet niet zo goed meer wat ze wil. Stiltes vallen er niet. “Wil je nog wat drinken?” “Nee, laten we zo een hapje eten ergens.” En we praten weer door over reizen, boeken, schoenen en snel geld verdienen. De tijd gaat vlug voorbij en net als ik denk dat ze het vergeten is, zegt ze: “Maar wacht eens even! Hoe zit het nu met die jongen met wie je het zo gezellig had!?” AAARRRGGGHHH!! wil ik roepen, maar in plaats daarvan slaak ik een diepe zucht. “Ja… Daar heb ik het nu niet meer zo gezellig mee. Sterker nog, we zien elkaar zo goed als niet meer.” “Hè? Wat? Hoezo? Wacht, hij was op vakantie voor een aantal weken en toen?” “Ja, precies. Hij kwam terug en ik mocht hem van Schiphol halen.” “Ja dat was het ja! Heb je dat gedaan?” “Jazeker. Alles leek ook koek en ei die dag. Samen op de bank hangen, boodschappen doen, bijkletsen, vakantiefoto’s bekijken… Gewoon prima, gezellig. Maar uiteindelijk wilde ik wel weten hoe ik ervoor stond. Was het nu officieel of niet?” “Inderdaad!” “Nou hij zei dus letterlijk: “Ik heb je echt heel erg gemist en ik ben je veel leuker gaan vinden en ik weet zeker dat ik met jou oud en gelukkig kan worden en mijn gevoel zegt ga ervoor…”” “Wow! Serieus? Dat is toch fantastisch?!” “Ja dat zou je denken ja, hij was alleen nog niet uitgepraat. Gelijk daarachter aan zei hij namelijk: “Alleen kan mijn hoofd er niet bij, dus nee, het antwoord is nee, het blijft hier bij.”” “Hè? Wat? Waarom?” “Dat vroeg ik mij ook af… Hij zei: “Als ik met mijn vrienden naar de kroeg ga, nemen ze hun vriendin mee en dan ik kan jou niet meenemen, omdat je niet drinkt.”” “Wat een onzin!” “Ja, dat zei ik ook al. Hij gaf toe dat het niet zo’n goed voorbeeld was en vervolgens zei hij: “En je verdiept je ook niet in het nieuws en dan kun je niet meepraten.” “Wat een onzin! Meen je dit nou?” “Ja, bizar toch en daarna zei hij: “En je neemt genoegen met werken in een winkel…” Dat is niet eens waar! En dat heb ik ook gezegd, maar hij bleef echt allemaal nare dingen zeggen en ja ik kon gewoon echt helemaal niets meer. Ik had het ook totaal niet verwacht. Ik was letterlijk met stomheid geslagen.” “Dat kan ik mij voorstellen, super lullig!” “Ja, want hij weet dit al vanaf dag één dus dat had hij wel eerder mogen zeggen en ik begrijp het gewoon niet. Nog steeds niet… Ik bedoel, je volgt toch je gevoel?” “Nja, jongens zijn wat dat betreft meer van het denken.” “Pff!” “Weetje, Marjolein… Je moet het zien als een auditie. Hij had van te voren een bepaald type in zijn hoofd. Hoe leuk je ook bleek te zijn, je was niet het juiste type dat hij zocht. Je hebt de rol niet gekregen, maar dat heeft verder niets met jou als persoon te maken. Je bent een ontzettend leuke meid!” Ik laat de woorden even tot mij doordringen… “Dat… Heb je prachtig gezegd! Ik mocht de hoofdrol in zijn leven niet spelen…” “Ja, en dat geeft helemaal niks, want geloof mij nou maar, er zullen nog veel meer audities komen!” “Nou, ik hoop het niet zeg haha.” “Haha, oké nog eentje dan! Wie weet in het nieuwe jaar…”

Leave a Reply

