Verdwaald

Heel langzaam is het besef mijn gedachten binnen gekropen. Het ging zo langzaam, zo zacht en het was zo klein dat ik mij er geen moment druk over heb gemaakt. Ik heb het zelfs aangemoedigd en al die tijd liet ik het toe. Het kroop dan ook rustig verder naar de voorgrond. Daar aangekomen is het gaan groeien en groeien. Het is inmiddels zo groot dat het iedere andere gedachte overschaduwt. Het heeft geen zin, dat is het besef dat mij nu al weken achtervolgd. Wat ik ook doe, hoe ik mij ook voel, welke dag het ook is: het heeft geen zin. Waarom heeft het geen zin? Dat doet er niet toe. Niets doet er nog toe. Alles is blanco. Hoe goed ik ook mijn best doe om mij te concentreren op iets, het blijft blanco. Ik kan nog steeds lachen en huilen, alleen voel ik de emoties niet zoals voorheen. Niets raakt mij meer tot heel diep in het hart. Het kan mij allemaal echt geen ene reet meer schelen. Ik ga vroeg slapen, sta vroeg op, eet gezond, ga naar mijn werk, sport regelmatig, ben elke dag in de buitenlucht, bezoek familie en vrienden, leer nieuwe dingen, hou mij rustig… Volkomen normaal, zou je denken. Of je denkt: die is goed en gezond bezig! Zelf doet het mij echt helemaal niets. Ik zie je staan, ik zwaai en ik lach en als de tijd het toelaat maak ik een praatje met je, maar ik ben er niet. IK ben er niet. Het is de automatische piloot die mij iedere dag weer op de been houdt. Ik word er zo moe van, van het depressieve besef dat alles overschaduwt. Dit ben IK niet. Ik kan honderd keer tegen mijzelf zeggen: “En nu is het genoeg! Hou ermee op!”, maar het heeft geen zin. Het diepgewortelde geloof en de onvoorwaardelijke hoop, zijn allebei weg. Ik ben de haarscherpe route volledig uit het oog verloren. Ik herken het niet meer. De omgeving niet, mijzelf niet, niemand niet, helemaal niets. Dat kan maar één ding betekenen… Ik ben verdwaald.


One thought on “Verdwaald

Leave a Reply

