Onder Invloed

“Mag ik oortjes lenen? Ik wil even muziek luisteren op het balkon.” “Hier zijn oortjes en gebruik de ipad maar. Je hebt overal internet dus je kunt gewoon op Youtube iets kiezen.” Ik trek de balkondeur open en ga op een plastic tuinstoel in het zonnetje zitten. Ik stop beide oortjes in mijn oren en kies voor de ellenlange muziekvideo ‘The Splendor of Color Kaleidoscope’. Ik sluit mijn ogen in de hoop ook nog maar iets te gaan zien voordat het spul is uitgewerkt. Ik zit al een behoorlijke tijd rustig in de zon naar de muziek te luisteren als X bij mij komt zitten. Bij haar is het spul inmiddels zo goed als uitgewerkt. Uit beleefdheid trek ik een van de twee oortjes uit mijn oor. “Heb je echt helemaal niets gezien?” vraagt ze. “Nee.” “En je voelt je ook niet anders?” “Nee, het is gewoon logisch. Alles is gewoon logisch.” “Maar heb je wel je ogen even dicht gehad?” “Ja.” “Wat zie je dan?” “Ja, hetzelfde als ik dat ik nu zie. Kijk, ik doe mijn ogen dicht en ik zie wat ik altijd zie.” “Het is gewoon zwart?” “Zwart?,” zeg ik heel verbaasd terwijl ik haar aankijk. “Nee joh gek, het is niet zwart. Ik zie super veel kleuren en lijnen en golven en tunnels en alles beweegt en ik wil erin. Ik wil er gewoon in! Ik wil op de golf door de tunnel met de beweging mee.” “Je ziet tunnels? En je wilt door de tunnel?” je hoort haar denken: what the?.. “Ja! Dat is toch logisch. Het is gewoon logisch. Kijk, ik doe mijn ogen weer dicht. Ja zie je! Het is gewoon logisch.” Ik open mijn ogen en zie haar glimlachend naar mij kijken. “Marjolein, je hebt net truffels zitten eten weet je nog? Daardoor ga je dit soort dingen zien. Straks zie je ze niet meer.” “Ja, ik weet dat ik truffels heb gegeten,” zeg ik gefrustreerd. “Maar ik zie geen gekke dingen. Het is gewoon zo.” Opeens begin ik te huilen, maar niet als in huilen, maar als in: ik voel letterlijk een waterval uit mijn ogen stromen. Het stroomt en het stroomt maar. Ze wrijft over mijn knie en zegt: “Je denkt teveel na. Niet zoveel nadenken joh. Of denk aan leuke dingen. Je bent nu helemaal verdrietig. Denk eens aan iets leuks. Of zullen we even naar buiten? Een ijsje halen ofzo?” Ik kijk haar stomverbaasd aan. “Ik ben helemaal niet verdrietig. Hoe kun je nu naar buiten willen? Ik wil hier helemaal niet weg. Ik wil er gewoon in. Ik wil er helemaal in. Ik zit nu letterlijk tussen twee werelden in. Ik kan geen kant op. Ik zit nu met jou te praten en dat is hier (ik wijs naar de grond) en mijn gedachten zitten op de golven en dat is daar (ik wijs naar boven). Ik wil daar naartoe (ik wijs weer naar boven). Mijn lichaam is het enige dat mij nog hier houdt. Ik wil uit dit lichaam en daar naartoe (ik wijs weer naar boven).” Stilte. “Ik moet dit echt nooit meer nemen,” zeg ik opeens alsof ik weer helemaal nuchter ben. “Ik ben nu echt geneigd om meer van dat spul te eten om er nog dieper in te gaan. Als ik dit twee of drie ik zou doen ben ik echt verslaafd voor leven. Dit is echt gevaarlijk spul.” “We gaan dit ook niet meer doen. We zijn nu een ervaring rijker dus we gaan dit niet meer doen. Kom, laten we nu buiten een rondje lopen.” Weer kijk ik haar verbaasd aan. “Ik wil echt niet daar naartoe (ik wijs in de verte). De muziek is nog bezig.” Ik leg mijn hand op het oortje dat ik in heb. “Ik praat nu wel met jou, maar ik zit er ook nog steeds in. Ik zit er precies midden in. De hele tijd al. Ik wil het niet loslaten. Als ik dit oortje nu uit mijn oor haal is het over. Dan is het klaar. Ik wil niet dat het klaar is.” Ik leg nu beide handen op het oortje dat ik in heb en blijf haar aankijken. Stilte. Ik laat mijn handen weer zakken. “Morgen ga ik gewoon werken he? Dan voel ik dit niet meer he?” Ze glimlacht. “Ja, morgen ga je gewoon weer werken en is alles weer zoals het was. En straks voel je het al niet meer.” Ik denk na… De muziek loopt langzaam af. Ik trek het oortje uit mijn oor. Ze kijkt mij verbaasd aan. “De muziek is afgelopen. Het is klaar.”

Leave a Reply

