Aankomsthal Schiphol

Honderden Marokkanen hebben zich in de aankomsthal van Schiphol verzameld. In de hal staan tafels met thee, geserveerd in Marokkaanse theepotten met van die kleine theeglazen ernaast. Ze zijn toch niet echt voor de thee gekomen? Vier oude mannen in lange gewaden leggen in een hoek kleden neer om te kunnen bidden. De kinderen zijn hyperactief, want ze blijven maar rond rennen en niemand zegt er wat van. De vrouwen proberen elkaar te overtreffen met wat ze op de schalen onder het aluminiumfolie bij zich hebben. Af en toe gaat er een stukje folie omhoog. Koekjes, broden en zelfs salades hebben de reis naar het vliegveld mogen maken. Vlak voor de schuifdeuren staan hekken in een rij opgesteld. Tegen de hekken leunen alle jongens en meiden van de Marokkaanse club. Ze hebben bloemen en fototoestellen in hun handen. Met z’n allen maken ze veel geluid, maar steeds als de schuifdeuren open gaan, staat iedereen ademloos te kijken wie er naar buiten komt. Terwijl ik dichter bij de schuifdeuren kom, valt mijn oog op een lege plek bij de hekken aan de zijkant. Daar kan ik rustig staan wachten, dacht ik. Nog geen halve minuut later ben ik omsingeld door generaties Marokkanen. Ik adem diep in en uit met mijn blik strak op de schuifdeuren gericht om maar niet in paniek te raken. Als de deuren dan voor de weet ik veel hoeveelste keer open schuiven, komt er een hele oude, kleine man met de grootste glimlach die ik ooit gezien heb aangestrompeld. Iedereen om mij heen begint spontaan te schreeuwen. In ieders enthousiasme word ik zo opzij geduwd dat ik voor de man kom te staan. Met glimmende ogen kijkt hij mij aan. “H…H…Hallo,” stotter ik. De man legt zijn handen op mijn wangen en geeft mij een kus op mijn voorhoofd. Geschrokken blijf ik staan. Hij pakt mijn handen stevig vast en geeft er aan de bovenkant ook een kus op. Hij zegt iets in het Marokkaans en volgens mij stelde hij een vraag, want hij kijkt mij afwachtend aan. Ik moet iets zeggen nu! “Sorry, maar ik kwam eigenlijk alleen maar mijn oom ophalen.”

Leave a Reply

